Новини


У 2015 році експорт ягід з України зріс на 70%. Цей рік може стати не таким вдалим для виробників ягід, оскільки вони втратили свого головного покупця - Росію, а нового поки що не набули. 

На українському плодоовочевому ринку наразі триває «ягідний бум». Це пояснюється високою ціною на ягідну продукцію при відносно невеликих витратах на її вирощування. Так, тільки за останній рік ціна на малину зросла у 2 рази. «Інвестори, які давно працюють на аграрному ринку, а також  ті, хто просто стежить за перспективними напрямками бізнесу, не могли не помітити «ягідного зростання», - розповідає керівник проекту« АПК-Інформ: овочі і фрукти»  Тетяна Гетьман. 

Ось уже протягом 5 років внутрішній ринок ягід демонструє зростання на 2-3% щорічно. За даними «АПК-Інформ: овочі і фрукти», зараз його обсяг становить $ 200 млн у грошовому еквіваленті та 190 тис. т у натуральному. «Це традиційні ягоди: малина, смородина, суниця, чорниця високоросла. А також кісточкові - черешня та вишня», - зазначає експерт.

Особливістю вирощування ягід є те, що вони швидко втрачають товарний вигляд. З цієї причини практично весь урожай української ягоди реалізується на внутрішньому ринку одразу після збирання. На експорт відправляється лише 15% внутрішнього виробництва, причому мова йде про вже перероблену заморожену продукцію. У 2015 році з України було експортовано 8 тис. т суниці, 2,5 тис. т малини та 200 т смородини. Лідером з експорту, як і у попередні роки, стала чорниця - близько 17,4 тис. т цієї ягоди було поставлено за кордон, в основному, у країни ЄС. Загалом у 2015 було експортовано близько 29 тис. т української ягідної продукції, що на 70% більше, ніж у 2014 р.

А ось ягоди у свіжому вигляді Україна практично не експортує. У минулому році з України вивезли лише 8 тис. т. свіжої ягідної продукції. «Справа у складній логістиці, яку наші виробники не в змозі організувати. Зокрема йдеться про забезпечення, так званого,  «холодного ланцюга», адже продукція може простояти на кордоні кілька днів та втратити свою товарну форму», - пояснює Тетяна Гетьман.

Що стосується перспектив експорту у 2016 році, то очікується скорочення поставок української ягідної продукції на зовнішні ринки. Оскільки донедавна саме Росія була головним споживачем українських ягід. У 2015 році, не дивлячись на заборону на ввезення української продукції до Росії, постачання ягід відбувалось нелегально, через Крим або Білорусь. Однак сьогодні ця заборона перестала бути формальністю. 

Експерти «АПК-Інформ: овочі і фрукти» впевнені, що цього літа весь «вільний» обсяг ягід піде на внутрішній ринок, що знизить ціни для споживачів. Ціну на ягоди у 2016 році в першу чергу, залежатимуть від погодних умов. Зараз відбувається цвітіння основних ягідних культур і, у випадку заморозків, урожай може постраждати, отже пропозиція продукції на ринку знизиться. Якщо погодних катаклізмів не відбудеться, то ціна на черешню знизиться на 10% у порівнянні з літом 2015 року (17-25 грн/кг). Ціни на малину, суницю та чорницю високорослу залишаться на рівні минулого року, коли малину можна було купити за 25 грн/кг, суницю - 17 грн/кг.

Втрата основного експортного партнера по-ставила перед виробниками питання щодо необхідності переорієнтації зовнішніх поставок. Вітчизняні фермери в першу чергу орієнтуються на європейський ринок. Однак зайняти на ньому своє місце складно, з огляду на те, що ринок країн Європи насичений свіжою ягідною продукцією, основним постачальником якої є Польща. Ніша, яку ще може зайняти Україна - це постачання органічної ягідної продукції, включаючи  заморожену ягоду. 

«У Європі попит на органічні ягоди є дуже високим. Справа в тому, що європейські сільгоспвиробники дійшли до свого земельного ліміту, там просто більше немає земель для органічного землеробства», - ділиться своїми спостереженнями засновник ягідного кооперативу «Київський» Дмитро Зубаха. І додає, що ціна на органічні ягоди у Європі на 70% вище, ніж на звичайні. Особливим попитом у Європі користується органічна малина та суниця, а у Сполучених Штатах - ожина. 

www.fruit-inform.com

Поделиться